Tentera..Tentera..Tentera

Tuesday 1 October 2013

Assalamualaikum & hai..

Over betul kalau tengok tajuk kan.. hehehe.. sori la ye kalau ada yang tak berkenan dengan entry saya ni. lagipun apa yang saya tulis, semuanya sekadar luahan hati saya je..

kalau siapa perasan dan kenal saya dari mula, mesti perasan saya ni minat sangat sesuatu yang berkaitan dengan dunia tentera. yup, sangat-sangat-sangat minat. kiranya minat semulajadi la dari dulu lagi..

ni minat bukan start dah dewasa eh.. dari kecik lagi. ayah saya dulu tentera. so sekarang ni seorang pesara tentera la. masa kecik dulu, saya selalu ikut abh pergi ke kem. minat benar ngan kem. tapi sebab masa tu kecik lagi, tak tahu la apa motif. haha

rasa macam best je kalau dapat ikut tu. kalau ada pape program pun kadang abh bawak pergi sana. so, i follow je la.. tahu tempat dduk abh kat belah mana. kalau nak ke kem je, mesti ikut, kalau boleh ikut la..

pastu pakcik saya pun sebenarnya ada beberapa orang tentera. ada sorang ni duk dalam kawasan kem. kalau abh ada keje, kadang saya ikut, pastu nanti abh hntar pergi umah sedara tu. sebab ada anak yang sebaya. nanti dah habis kje, abh ambik la balik.

pastu makin meningkat dewasa, rasa terkagum dengan dunia tentera ni. tak tahu napa. kadang tu tengok trak tentera pun dah suka..haha.. semua yang celoreng tentera la.. mesti suka. pastu bila abh dah pencen rasa sedih pula.. saya pula yang sedih kan.. haha.. suka tengok orang pakai baju celoreng.. kalau kat perhentian, nampak orang pakai baju loreng tu, kadang terus tertoleh.. hehehe..  :p

pastu kalau nampak kenderaan nombor plat tentera pun suka.. haha!.. kan no plat kenderaan dorang tu ZB ZD la kan, so sweet je tengok.. macam haritu masa nak balik johor. kan gemas tempat en.tunang saya kerja. then nampak banyak kenderaan rasmi tentera. then tanya kat en.tunang.. napa banyak sangat kenderaan tentera keluar masuk..

kalau dalam tv tu, ada yang berkaitan dengan pasukan tentera, means sambutan hari tentera ke, mesti tengok dari mula sampai habis. yup. memang tak berganjak nak tekan channel lain ke apa. kalau ada pasukan kawad polis ke, saya kureng sikit. tengok la juga.. tapi tak sehebat kalau tengok pasukan tentera kawad. sebab tu la masa en.tunang terlibat dalam perarakan raksasa ATM saya kusyuk je tengok..hehe

pastu makin meningkat dewasa, pasang niat. kalau nak kawin, harap sangat dapat bakal suami bertugas sebagai tentera. hehehe.. sebab saya minat tentera. tapi tak layak punya kalau nak bertugas sebagai seorang tentera. lagipun makcik saya cakap, saya ni lembut sangat. then nanti kalau jadi tentera, orang ppuan tu hilang seri kelembutan dia. yup.. ada betulnya juga..

alhmdulillah.. saya ditemukan dengan en.tunang merangkap bakal suami.. pastu tahun lepas 2kali dapat ikut dia masuk kawasan kem. dia nak ambik barang sebelum ke lubnan tu, terus teruja dalam diam. hehe.. sebab rindu dengan kawasan kem.. tak tau la en.tunang syak ke x perasaan saya time tu.. 

pastu bila saya tengok adik lelaki saya yang sorang tu bersungguh nak masuk tentera, memang saya bagi semangat kat dia sungguh-sungguh. sebab saya nak tengok dia bertugas sebagai seorang tentera & penyambung tugas dalam keluarga.

alhmdulillah.. sekarang ni Allah dah makbulkan permintaan saya, permintaan adik saya.. saya tahu adik saya yang sorang tu kuat. sebab dia mencuba banyak kali. memang saya bagi galakan penuh kat dia.

then saya pernah juga cakap ngan en.tunang.. hope nanti kalau ada anak, saya nak anak lelaki dulu.. hehe.. sebab?? saya nak sangat bakal ank saya nanti minat dalam dunia tentera.. :) hehehe.. over je kan.. kawin pun belum, terus fikir nak anak nanti pun suka tentera.. hahaha

kena perli je ngan en.tunang.. dia kata 'kita xleh nak paksa ank tu nanti minat tentera juga'.. hehe.. xpe.. kalau dah diasuh dari kecik, dah biasa dengan dunia tentera, lahir dalam keluarga tentera, mana nak tahu kan dapat sambung legasi keluarga tu.. ^_*

alahai tentera.. hihihii.. ;)



my adek.. rndu kat dia.. 


46 comments

  1. best la cam 2. Selamat awk tak jadi tentera kan2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. minat..tp xnak la.. rasa diri xmampu..

      Delete
    2. Takpa. Kena fikirkan diri boleh. Dont giveup. =)

      Delete
    3. hehe.. kalau apply pun sekarang ni xdenya boleh dapat..hehe..
      dah lebih umur kut..

      Delete
    4. takpa la.. jd isteri tentera pun ok dah... blh pinjam baju suami kat rumah n bergaya time memasak... hehehe... jihad gak 2...=)

      Delete
    5. hahaha.. xde la smpai tahap tu.. haritu dia belikan bju t'shirt masa kat lubnan pun xpkai.. then sbb besar pun.. segan pun ada.. nti tgk bkal suami je la yng pakai.. ahaaks..

      Delete
  2. ayah yana pon bekas tentera .... kecik2 selalu kalau ayah ada program makan2 ke.... mesti ikut.. best dpt msuk kem. hehehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la yang bestnya kak.. hehe.. rindu suasana tu.. :)

      Delete
  3. penat woo jadi tentera.. hehe.. tapi pernah jugak berangan dulu

    ReplyDelete
  4. Mmg x lari dh ler dgn minat tu.. hehe.. keturunan tntra nih.. hehe... sy plak x pnh terpikir nk khwin dgn tntra... tpi akhirnya khwin dgn tntra... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. darah tntera..hehe.. tak terfikir la best.. tp seronok kan duk dalam suasana tntera ni.. bg yang suka la.. :)

      Delete
  5. Pekerjaan yg mulia :) Keluarga Vee pulak keluarga IT. Ahakk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhmdulillah.. :)
      hihi.. oo..pakai IT.. ok jgk tu.. sekarang zaman dah maju..

      Delete
  6. Hehe..abg2 askar kacak dan sasa eh..huhuhu..pnh jgk minat nk msuk tentera tp x jd memndangkn lembiknya badan ni..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. even tak ensem mana, tapi dorang smart.. i likeee.. haha.. :p
      tu la..dlu tinggin juga nak try..tp xberani jgk.. hehe

      Delete
  7. wahhhh.. satu keluarga dgn tunang semua ahli tentera. best best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah nanie.. bkal family in-law pun tentera juga.. :)

      Delete
  8. Celoreng baju tentera dah jadi kecik2 sekarang nu unifoem baru katakan...:)

    Hari tu akak gi ke Perarakan Rasaksa di Dataran Merdeka tp banyaknya tengok pameran jelah perarakan dah habis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. loreng digital.. tp sy tak minat sngt yang camtu..
      oo..yeke.. saya tinggin nak tengok pameran & perarakan.. tunggu tahun depan la jwbnya..hehe

      Delete
  9. gaji tentera fuhh. silap2 boleh bina banglo :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. yeke?? xpelah.. xnak la duk bnglo..kang asik kena rompak je.. :p

      Delete
  10. Assalamualaikum, bunda pun dari keluarga tentera juga....bapak, pak cik 6 orang, adik sorang, arwah suami pun tentera...tapi anak2 sorang pun tak berminat dengan tentera..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam bunda.. sama la ngan saya.. pkcik, abg sedara, ayh, family bkal mertua pun tentera juga.. syukur adik sorang tu ikut jejak.. tak semudah tu ada ahli keluarga nak ikut jejak kan...

      Delete
  11. Replies
    1. yup azie.. family sy, family tentera.. belum lagi masuk abg2 sedara yang tentera..ramai.. :)

      Delete
  12. alise pon ada abang ipar tentera.. asik pindah randah jek.. apa yang alise suka.. dapat pegi umah dy setiap kali dy pindah.. now dy kat sabah.. alhamdulillah dah 2x gi sana.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. kita dlu masa kecik pun bape kali pindah.. xde la kerap sangat.. yang kta ingat la.. tu la bestnya tau.. dapat pergi negeri orang..hehehe

      Delete
  13. Fmly dya xkesah kalau dya masuk tentera tp ketinggian dya yg xbg dya masuk tentera. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. tu la, kadang2 orang ppuan tu la halangannya kan.. ;)

      Delete
  14. ha..minat sampai cenggitu sekali..

    ReplyDelete
  15. kalau memang dari legasi tentera memang perasaan itu lain macam sikit....semangat tu....sekarang legasi tu diturunkan pada anak akak....ahaks....ingat nak kahwin dengan tentera tapi tak der jodoh........huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah kak.. mngkin darah tntera tu mengalir dalam diri kan..hehe
      hehe.. xpelah kak..syukur ank akk dapat sertai pasukan tentera.. :)

      Delete
  16. Saya pulak dari tingkatan 2, start dari tu memang couple dengan tentera jark. Hilang terus feel couple dengan owg biasa. Ada memang ada tapi feel tu berbeza. Hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi.. bukan kemain ye..hehe.. akk memula ngn orang biasa2 je... bila nak yang serius tuk jadi bkal suami baru cari betul2..hehe

      Delete
  17. Hahaha...kire peminat fanatik tentera la ye

    ReplyDelete
  18. sama la dgn ciksu.ciksu minat tentera tapi ntah ler nape dulu tak mohon pon.asyik dok mohon nak jadik inspektor polis je.hihi..
    pantang dengar ada iklan mesti apply..

    ReplyDelete
  19. Adik akak rejimen semboyan diraja kan. Jadi tentera memang penat. Kalau mai tang training dia. ALLAH saja yg mengetahui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye kak.. Tntera ni klau dtng time bznya, mmng x leh kata apa.. Mmng kna kuatkn mntal..

      Delete