Pengalaman Bersalin : Anugerah Dari Allah

Monday 29 September 2014

Assalamualaikum.. ni sambungan dari entry pengalaman bersalin (part 2)


Masa kepala baby nak kuar tu memang rasa semacam je kat bawah tu. Tapi bila dah lepas, nak sampai ke bahagian badan, senang je baby kuar. Alhamdulillah.. saya pun tak perasan baby nangis camne lepas dia kuar. Hehe.. sebab terasa habis tenaga + sejuk time tu.. Alhamdulillah keadaan baby pun bersih je. Mungkin sebab dah akhir-akhir mengandung tu saya menggila minum air kelapa. bukan beli yang dah siap bancuh ye.. tapi beli yang kelapa biji tu.

Masa baby diletakkan atas badan, Ya Allah.. rasa macam tak percaya je ni anak saya. Ni la baby yang berada dalam Rahim saya selama 40minggu. Baby yang selalu main tendang-tendang. Baby yang suka buat mama dia cuak sebab kuat tido. Ya Allah.. sebak sangat. Lagi sebak sebab daddy dia tak dapat teman time dia keluar. Tapi syukur sangat Allah tak bagi saya sakit yang lama. Saya tak sempat nak call suami sebab sakit saya pun tak lama. Then time tu awal pagi. Suami pun tengah syok tido. hehe

Dah selesai baby kuar tu, nurse nak mulakan proses jait. Oohh ya.. time kena gunting kat bawah tu kita tak rasa apa pun. Saya pun tak sedar bila kena gunting. Bab jait ni sampai sekarang saya dok rasa ngeri2 lagi. Haha. Sampaikan nak lelap mata pun dok ingat-ingat. Padahal bukan nampak pun. Jangan la ditanya berapa jahitan yang kena ye. Sebab ngeri punya pasal, saya tak tanya pun berapa jahitan yang kena.




Dah la dalam labour room tu sejuk. Menggigil dibuatnya. Sampaikan masa dorang dok jait pun saya asik dok kata sejuk, sejuk. Haha. Dah la dahaga. Dari awal masuk labour room ayat yang saya nak minta sangat dari dorang ialah air.. haha

Nak minta air, tapi tak terkeluar dari mulut. Dengan dahaganya, dengan bibir kering sebab sejuk lagi. Last-last tahan je la.. masa proses menjait tu saya dalam keadaan sedar. Lagipun dorang dah bius kan. Jadi sakit tu kurang la. Saya rasa proses jait lagi lama je dari proses nak beranak. Haha..

Oohh ya.. saya dapat doctor perempuan yang handle masa proses bersalin haritu. Syukur sangat. Memang setiap kali lepas solat doa sangat-sangat moga doctor perempuan yang handle. Maybe sebab awal pagi kan, jadi takde sapa yang datang lagi. Paling bersyukur sebab budak-budak praktikal pun takde. Hehehe.. I is segan la kalau dikerumun orang ramai-ramai. Lagipun aurat kan, kena juga jaga walaupun kita dalam keadaan sakit. Then masa ke labour room tu saya bertudung. Tapi sebab yang ada nurse perempuan semuanya, jadi dorang tanggalkan tudung saya. Alhamdulillah, walaupun dalam keadaan sakit, takde la nak bersalin tu terbuka sana sini. saya lengkap berbaju. cuma tang kain tu dorang tukar tutup dengan kain hijau.

Erm.. selesai je proses jait, dorang tinggalkan saya jap dalam labour room. Punya la menggigil ya amat. Kat setengah jam juga duk sorang-sorang dalam tu. Rasa nak jerit je panggil nurse suh bawak kuar. Tapi suara tak terkeluar. Hehe.. bila nurse dah datang balik, ya Allah.. lega ya amat.. rasa tak sabar nak tunggu dorang tolak balik ke wad balik. Time tu terfikir juga mana baby. Haha!.. Alhamdulillah, baby ok.. so dorang bawa sekali ke wad.

Masa dorang tolak ke wad, time tu dah masuk subuh. Syahdunya rasa time tu. Dengan sejuk pagi, dengan keadaan diri.. dengan suami yang takde disisi. Tapi saya masih bertahan lagi. Takde la sampai nangis ke apa.. Cuma terkilan sikit sebab suami tak dapat teman masa kat labour room. Tak dapat la dia tengok baby kami lahir. Sampai nurse pun cakap, 'sian kamu tak sempat bagitahu suami kan'.. 

Sampai kat wad, dorang pindahkan ke katil balik. Time tu terkejut nurse yang lain dengan akak katil sebelah sebab saya dah bersalin. Hehe.. nurse2 la yang lain tak percaya. Dorang kata selalu baby first lambat bersalin walaupun dah sakit. Tapi rezeki saya Allah bagi sakit dari pukul 1 pagi sampai ke pukul 4.41 pagi. Masa pukul 4 dah ada dalam labour room.

Ya Allah.. tak sangka kelahiran hamba Allah ni dipermudahkan. Walaupun suami takde disisi saya masih diberi kekuatan. Syukur saya dapat lahirkan anak kecil ni secara normal tanpa sebarang komplikasi. Bak kata mak, saya sentiasa jaga solat.. saya dengar cakap suami, saya tak bantah kata suami, mungkin sebab tu Allah permudahkan.

Ya Allah.. Sebak sangat-sangat bila mak cakap macam tu. Walaupun saya tak sempurna, tapi saya cuba juga jaga solat walaupun ada kala tinggal-tinggal juga. Sejak duk dengan suami memang suami akan tegur kalau tak solat. Tapi bagi saya, semua ni rezeki dari Allah.. mungkin juga mak saya jenis mudah lahirkan anak, jadi saya dapat rezeki yang sama..

Erm… settle la sudah kisah pengalaman bersalin saya.. tapi… tunggu sambungannya ye.. hehe

21 comments

  1. Assalamualaikum mimie, Subhanallah. Allah permudahkan urusan awak. kira kes awak cam sheila gak. masuk spital jam 1 pagi. masuk LR jam 4, Adam keluar 4.20 pagi. hihiiii seronokkan bila dah nampak anak depan mata... sheila pun ngeri bab jahit tu. taktahu jahitan berapa. alhamdullilah sekarang dah ok. 100 hari berpantang dengang suami tau ~~~

    ReplyDelete
  2. as salam. nape suami x temankan mimie di labour room? dia takut tgok darah ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. Sy x smpat bgthu suami. Sebab sakit tu dtng kuat terus. Dok tahan sakit contraction, xfikir lain dh..

      Delete
  3. tahniah for new family sis mimie :)
    berpantang elok2 naa ^__^

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum mimie...syukur alhamdulillah...akhirnya Allah permudahkan....tahniah mimie...cik nat pun xsbr gk nak rasa pengalaman mcm tu...take care yea....

    ReplyDelete
  5. Kejap sgt mimi sakit. Suami pun xmenyempat la kan. Hihi. Xpela.. Yg penting semua selamat dah pun...

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah...Allah permudahkan urusan mimie..mesti rasa sebak kan lepas bersalin..akk mesti mengalir air mata jgk...huhu..

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah semuanya dah selamat. Mesti seronok dah jadi ibu kan :-)

    ReplyDelete
  8. sep sikit! akak pun takut tang jahit tu..ngilu je rasa. masa bersalin anak no 3 thn lps, doc tgh jahit dan akak nampak benang dan jarum yg doc gunakan sbb doc angkat tinggi..oh tidak! dgn rasa ngilunya..lama je rasanya masa doc jahit tu, dgn kaki yg tgh gigil2..sejuk sgt2 kan dlm labor room tu, doc bagi la 2 selimut utk kaki n badan..

    ReplyDelete
  9. Bestnye dah ade baby! XD alhamdulillah dipermudahkan. Berkat doa encik asben kak mimie kot. Tu yang mudah je. Lega je bila dapat tahu baby kak mimie dah keluar. Hiks!

    ReplyDelete
  10. memang best kan?? tahniah yer. mamamyja pon xsabar nih. seram sikit pon ada walaupun dah nak masuk anak ke-3

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah
    tahniah sekali lagi
    seronok baca pengalaman mimi :)

    ReplyDelete
  12. waaahhh tunggu lagi smbungannye
    alhmdullilah kira senng jugak la mimie bersalin
    sebak kejap bile banyangkan tauuu

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah... dipermudahkan... sy pun kedua-dua anak suami x smpat nk teman kan pun.. xpe la.. yg pnting kita dan bby slmat kn..

    ReplyDelete
  14. AA dh 2 kali beranak.dua2 kali husnand kt JB, AA kt kelantan.huhu.sedih tau

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah..itulah perngorbanan seorang ibu..welcome to the club..

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah,smuanya selamat..slamat bpantang mimie.

    ReplyDelete
  17. ALhamdulillah mimi. Allah swt permudahkan mimi bersalin. Nnati nak mintak tips teran dari mimi hehehe.

    Kita yg baca ni pun rasa sebak sangat mimi. Nak menangis pun ada mengenang camnelah nanti hehe

    ReplyDelete
  18. alolo.. comeinya kaki si kecik ni.. anis dulu lupa plak nak snap kaki kecik tomey ni.. huhu

    ReplyDelete