Tutorial : Halaman Pada Blog

Sunday 17 January 2016

Assalamualaikum..

Hai readers.. Harini nak buat tutorial sikit. Mungkin ada yang lebih arif bab ni. Tapi takpe, saya dengan seikhlas hati nak share juga. Sebab sebelum ni saya blur juga nak buat benda ni.



Okay. saya nak tunjuk sikit cara nak buat tajuk kat atas tu ye. Sekarang ada 4 page kat atas tu kan? Saya nak tambah 1 lagi. Contohnya saya nak ambik kisah zahra untuk saya paparkan kat situ. Sebagai contohnya, senang la sesiapa nak baca kisah zahra, boleh klik kat atas tu je. Nanti akan terpaparlah semua kisah zahra yang telah dilabelkan.




Langkah permulaan. Masuk pada Reka bentuk. Klik pada "Tambah Alat". Akan terpapar pada box no.2 tu. Haa, klik pada tajuk "Halaman" tu ye. Yang saya tandakan no.2 tu.



Nanti akan keluar macam ni ye.. Bagi yang belum ada Halaman, takde keluar list lagi la ye..



Macam saya, saya dah buat Halaman tu. So tinggal nak continue tuk tambah je. Stepnya sama juga. 



Okey, sambung balik stepnya. Ni pada yang dah ada pages tu, akan terlist macam ni tau..



Okay.. Step baru nak mula, atau nak tambah tajuk seterusnya sama je ye. Okay, kalau baru nak mula, korang pilih pada label yang korang selalu letak tu. Contohnya saya nak tambah kisah zahra pada pages kan, so saya klik pada label yang ada tag nama zahra tu. 



okay.. bila dah klik pada label tag yang kita nak tu, kan terpaparlah semua carian mengikut label tu. Korang highlight birukan kat URL atas tu ye.



Copy URL tu ye..


Buka balik "Halaman" tadi tu. klik pada + Tambahkan pautan luar.


Akan keluar kotak ni nanti ye. Letak URL tadi tu kat bahagian Alamat Web. Tajuk tu ikut la tajuk apa yang bersesuaian dengan URL korang ye. Pastu klik Simpan Pautan.


Bila dah simpan pautan, akan keluar macam ni tau. Kalau nak susun balik, boleh seret ubah kedudukannya tau. Pastu klik "Simpan".



So bila tengok kat blog, akan jadi macam ni.. :)


selamat mencuba ya.. :)

3 comments